V tom případě jste ve velké skupině lidí, kteří to mají podobně. Možná i vy máte svůj oblíbený vyhledávač nastavený jako domovskou stránku, a ať už jde o pátrání po vašich oblíbených produktech, po nabídkách na trhu práce, anebo třeba po novinkách ze světa, tak to vše probíhá skrze hesla ve vyhledávacím poli.
Ano, vyhledávač je opravdu užitečný pomocník. A je úplně jedno, který z těch dostupných patří k vašim favoritům. Pokud jde o Čechy, tak ti nejvíce milují Google, a tomu na paty šlape Seznam. Nicméně vyhledávačů existuje i mnohem víc, včetně těch specializovaných na konkrétní typy produktů, ať už jde například o letenky anebo o nábytek, prostě o cokoli.
Vyhledávače jsou zkrátka rychlé, spolehlivé, a jsou zadarmo. A lidé jsou přesvědčeni o tom, že jsou navíc zcela nezávislé při posuzování jednotlivých nabídek.
Takže co kdybyste využili vysokou oblibu vyhledávačů ve svůj prospěch?
Ano, je to možné. A pokud patříte k těm, co jsou přesvědčeni o jejich nezávislosti a nemožnosti manipulovat výsledné pořadí odkazů ve výpisu, pak vám zřejmě nyní spadnou růžové brýle.
Ve vyhledávačích totiž v praxi fungují hned dva způsoby propagace. Ten první je zcela zřejmý – jedná se o placenou reklamu, která je jasně označena. (Vždyť už jen tím dává vyhledávač na odiv svou zdánlivou transparentnost!)
Ten druhý je chytře skrytý, a vlastně se na něm samotné vyhledávače ani aktivně nepodílejí. Jenže k tomu, aby mohly y nějak vytvořit dobře známý sestupný seznam odkazů, musejí mít nějaká kritéria, podle kterých budou webové stránky posuzovat. A kdo ta kritéria zná, ten může snadno manipulovat výsledné pořadí.
A právě z tohoto důvodu je za jeden z velice efektivních způsobů zviditelnění považována optimalizace webových stránek pro vyhledávače, tedy takzvané seo. Když svůj web chytře upravíte tak, aby na tato kritéria kladně odpovídal, můžete se v pořadníku rázem vyšvihnout nahoru.